Meten is niet echt weten

Gister ochtend in het nieuws werd er gemeld dat steeds meer scholen merken dat ze doorslaan in het afnemen van toetsen bij hun leerlingen. Een doorgeslagen toetscultuur noemde het AD het in hun artikel: https://www.ad.nl/binnenland/scholen-binden-strijd-aan-met-doorgeslagen-toetscultuur~a285496c0/

Een belangrijke conclusie van scholen is dat door die toetscultuur kinderen vooral lesstof opslaan in het korte termijn geheugen en daardoor ook snel weer vergeten als de toets is afgenomen. Ook waarom iets geleerd moet worden, valt in het water door deze toetscultuur. Een pijnlijke conclusie, maar legt meteen ook het probleem bloot waarom toetsen niet altijd en alleen de oplossing is om te weten wat een kind begrepen heeft van de lesstof.

Het onderwijs staat voor een tweesprong. Gaan ze door op deze voet en krijgen we steeds jongere burn-out patiënten die niks meer opslaan van de lesstof? Of gaan we voor een cultuuromslag en werken we naar een meer betekenisvolle invulling van ons onderwijs waarbij kinderen op diverse manieren bevraagd worden op hun kennis van de stof en nog belangrijker: dat ze begrijpen waarom ze het leren.

Die cultuuromslag moet er in mijn ogen echt komen. Alleen al om het feit dat het plezier meer terug gaat komen in het onderwijs. Voor zowel leerlingen als leerkrachten. En juist voor die laatste groep kan het een stuk aantrekkelijker worden om in het onderwijs te blijven werken, want minder toetsen betekent ook minder administratie. En betekenisvol lesgeven brengt dat echt vuur in je naar boven waarom je er ooit voor koos om les te geven.

Leerlingen meenemen op een reis door je lesstof en hen ondertussen met verschillende verwerkingsvormen uitdagen op hun kennis over de stof te laten zien. Dat is waar het in mijn beleving om draait als je leerkracht bent. Niet 50 minuten theorie op je leerlingen afvuren in de hoop dat er iets blijft hangen. Leerlingen zijn nieuwsgierige wezens die je moet prikkelen en uitdagen. Hierdoor zullen ze betrokken worden en moeite doen om deel te nemen aan je les.

Denk maar zelf aan je favoriete docent. Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit iemand was die (bijna) monotoon theorie op je aan het afvuren was en vervolgens om de zoveel tijd een toets afnam. Het was iemand die je prikkelde en uitdaagde en gepassioneerd over zijn of haar vak was. En langzaam maar zeker verdwijnen er steeds meer van dit soort favoriete docenten van het toneel. En ze kunnen er zelf wat aan doen. Een revolutie van binnenuit! Stop gewoon met die eindeloze toetsen en kies voor andere manieren om de kennis van je leerlingen te testen.

De angst dat we doordat we niet meer meten ook niet meer zullen weten, is een onterechte angst. Een cijfer voor toets is weinig waard als de leerling geen betrokkenheid heeft getoond en meer dan de helft van de stof weer is vergeten zodra de toets is afgenomen. Maar als diezelfde leerling door middel van onderzoek en een zelf gekozen werkvorm de theorie verwerkt dan krijg je al meer een beeld over de kennis die de leerling heeft over de lesstof. En bovendien biedt dit ruimte voor bijsturing als je merkt dat nog niet alle lesstof begrepen wordt.

Bovendien is het zwaar demotiverend om lage cijfers zonder context te ontvangen. Maar als je met een presentatie bezig bent en je wordt bijgestuurd door je leerkracht dan voelt dat minder als falen. Uit onderzoek van Carol Dweck blijkt ook dat het geven van cijfers zonder motivatie en alleen wijzend op fouten, kinderen niet motiveert om te groeien in hun ontwikkeling. Dus kom op! Toetsen de prullenbak in en ga samen met je leerlingen op ontdekkingsreis.

Ik ben Irene Jansen, coach voor hooggevoelige kinderen en beelddenkers. Ik help deze kinderen de juiste handvatten te vinden om hun talenten in te kunnen zetten op school en het dagelijks leven. Daarbij begeleid ik ook hun ouders en de professionals die met deze kinderen werken. Ik bied meerdere trajecten aan en geef voorlichtingen en trainingen over beelddenken en hoog gevoeligheid. Heb je interesse in begeleiding of wil je een keer een voorlichting of training bijwonen, neem dan contact op via info@ditisdirkje.nl of bel 0623017212.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.