Als er een Zwelgje in je woont deel 2

In het vorige blog vertelde ik over Zwelgje van Maarten Toonder. Een draakje die zijn emoties moeilijk onder controle heeft en daardoor in de problemen komt. Ik richtte mij toen voornamelijk op de negatieve emoties zoals verdriet en boosheid. Maar Zwelgje groeit ook enorm als hij veel plezier heeft of heel blij is. Zo is het eigenlijk ook met extroverte HSP’ers.… Read more →

Beelddenkers zijn niet dom

Veel beelddenkers hebben problemen met lezen. Dit kenmerk heb ik ook op mijn website staan. Ik sta daar nog steeds achter, maar ik ben wel tot de conclusie gekomen dat ik dit iets moet nuanceren. Beelddenkers hebben problemen met lezen onder tijdsdruk en problemen met snel en vlekkeloos hardop voorlezen. Waarom juist die nuance? Ik, als beelddenker, heb er echt… Read more →

Het creatief begaafde kind niet met het badwater weggooien

Naar aanleiding van mijn vorige blog (Creatief begaafd en waar we de plank mis slaan) het volgende: Creatief begaafde kinderen worden in het huidige onderwijs flink over het hoofd gezien, stelde ik in dat blog en ook dat dit verstrekkende gevolgen heeft. Creatieve kinderen (meer of gemiddeld begaafd) zijn de creatieve denkers van de toekomst. Zij denken niet rechtlijnig en… Read more →

Creatief begaafd en waar we de plank mis slaan

Tijdens het surfen naar interessante artikelen over onderwijs en kinderen kwam ik het volgende artikel tegen: https://www.nationaleonderwijsgids.nl/basisonderwijs/nieuws/34678-ook-creatief-begaafde-leerlingen-verdienen-uitdagend-onderwijs.html In het artikel wordt er gesproken over een onderzoek (van orthopedagoog Joyce Gubbels) waarbij naar een andere intelligentie gekeken werd dan het analytisch vermogen, het zogeheten creatief vermogen. In het onderwijs wordt vooral de nadruk gelegd op het analytisch vermogen en wordt ook daarop… Read more →